Inspirativní zdroje
Níže přinášíme další zdroje, které nám mohou pomoci podporovat děti na jejich cestě ke čtenářství. Chtěli jsme vytvořit takový „rozcestník“, místo, ze kterého je možné se dostat k mnoha inspirujícím materiálům. V uplynulých letech toho vznikalo hodně, bohužel se však často informace o mnoha skvělých počinech a výstupech různých projektů vůbec k širší veřejnosti nedostane. Proto se snažíme odkazy na weby či seznamy publikací aktualizovat. Pokud byste věděli o některém, který tady chybí, dejte nám vědět, ať jej můžeme přidat. Byla by totiž škoda, kdybychom se neinspirovali a neobohacovali vzájemně.
Inspirativní weby
- …
-
- https://www.knihovnahk.cz/0-6
Knihy pro děti 0-6 – KNIHY ARTOVÉ, KNIHY POMÁHAJÍCÍ S PROBLÉMY, ČASOPISY A ANGLICKÉ KNIHY - https://pages.pedf.cuni.cz/sc1/ctenarska-pregramotnost/
Tým pedagogických pracovníků partnerských univerzit (Univerzita Karlova, Praha, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Masarykova univerzita, Brno, Technická univerzita v Liberci, Univerzita Palackého v Olomouci) a společnost META o. p. s. zabývající se psychologií, obecnou didaktikou, psychodidaktikou a speciální pedagogikou, společně navrhli pro učitele náměty pro praxi s cílem zvýšit kvalitu pregramotnosti v předškolním vzdělávání. Na stránkách projektu naleznete metodická doporučení i konkrétní praktické náměty, včetně videoukázek příkladů dobré praxe. - https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarske-gramotnosti/?/obalka/
E-učebnice o didaktice rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti. Publikace obsahuje množství interaktivních odkazů a videí. Je určena studentům a učitelům preprimárního a primárního vzdělávání. V České republice ojedinělý materiál. - https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2020/11/08/rozvoj-ctenarske-pregramotnosti-v-praxi-materske-skoly-2/
Elektronická kniha Rozvoj čtenářské pregramotnosti v praxi mateřské školy Veroniky Laufkové a Adély Goldmannové. - https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2020/11/08/rozvoj-ctenarske-pregramotnosti-v-praxi-materske-skoly/
Elektronická kniha Čtenářský koutek v mateřské škole. Tipy na jeho zřízení a užívání. Publikace obsahuje také doporučení na vhodnou dětskou literaturu. - https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=82133&view=2935
Materiál NPI Čtenářská gramotnost v uzlových bodech vzdělávání obsahuje přehled toho, co by kdy dítě v oblasti čtení a porozumění čtenému mělo zvládat. Materiál uplatnitelný nejen při diagnostice, může nás inspirovat, co vše s dětmi můžeme dělat. - http://www.pf.jcu.cz/misc/pvupms/doc/Metodika_ctenarske_pregramotnosti.pdf
Publikace Čteme si, hrajeme si, poznáváme…je výstupem projektu Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Přináší metodická doporučení a náměty pro práci s literárním textem. - https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/22918/publikace_predskolni_vzdelavani.pdf
Výstupy projektu NPI. 29 námětů na aktivity rozvíjející gramotnosti u dětí v předškolním věku. - https://mravencichuva.cz/
Průvodce světem dětské literatury. Pravidelné informace o tom nejlepším, co u nás vychází. A k tomu opět rady, tipy a doporučení, jak u dětí rozvíjet lásku ke čtení. - https://new.ctenarskekluby.cz/
Čtenářské lekce nejen pro školní čtenářské kluby - https://kritickemysleni.cz/inspirace-pro-ucitele/kriticke-listy/
Časopis zabývající se kritickým myšlením a čtenářstvím. Rozhovory, náměty, rady, inspirace… - http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/cg-strategie-1
web věnovaný rozvoji čtenářské gramotnosti, čtenářství a písařství žáků na základní škole -
https://www.knihovnahk.cz/
Náměty pro četbu 0-3 roky – výstup z projektu Festival četby pro pro mateřinky, kterou pořádala knihovna v Hradci králové v r. 2022 - https://www.knihovnahk.cz/3-6
Náměty pro četbu 3-6 let – výstup z projektu Festival četby pro pro mateřinky, kterou pořádala knihovna v Hradci králové v r. 2022
Knihy o čtení a čtenářství
- KOŽELUHOVÁ, Eva. Čtenářské strategie v mateřské škole a u nečtenářů. Praha: Portál. 2022
- Krüger, K., & Šafránková, K. (2021). Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. Šafrán.
- Koželuhová, E., & Wildová, R. (2021). Čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Edika.
- Trávníček, J. (2011). Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Host ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky.
- Trávníček, J. (2014). Překnížkováno: co čteme a kupujeme (2013). Host.
- Wolf, M. (2020). Čtenáři, vrať se: mozek a čtení v digitálním světě (přeložil Romana HEGEDÜSOVÁ). Host.
- Homolová, K. (2013). Dětský a dospívající čtenář. Slezská univerzita v Opavě.
- Segi Lukavská, J. (Ed.). (2018). Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Host.
- Mandys, P. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. Albatros.
- Trávníček, J. (2020). Kulturní vetřelec: dějiny čtení, kalendárium. Host.
- Košťálová, H. (2017). Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu.
Pracovní listy ke stažení
Pracovní listy ke čtenářským lekcím, zpracovaným v publikaci Koželuhová, E., Koželuh, O. a Šujancová, M. (2023). Děti a senioři v mateřské škole. Portál.
Jak rozvíjet myšlení a tvořivost dětí při práci s knihou
Stručné shrnutí, jak u dětí rozvíjet nejen zájem o čtení, ale i podněcovat jejich přemýšlivost a schopnost uvažovat kriticky.
Text vznikl jako studijní opora pro naše studenty.